Sweco en Windesheim lokken samen studenten civiele techniek

Onderwijs 16-04
Thomas Braaksma van Sweco en Ilona Sloots van Windesheim werken samen om civiele techniek aanlokkelijk te maken voor studenten (Foto: Sweco)
Thomas Braaksma van Sweco en Ilona Sloots van Windesheim werken samen om civiele techniek aanlokkelijk te maken voor studenten (Foto: Sweco)

Wil je studenten Civiele Techniek écht een volledig beeld geven van hun vakgebied, laat ze dan ook aan échte problemen werken. Thomas Braaksma, teammanager bij Sweco, en Ilona Sloots, docent Civiele Techniek bij Hogeschool Windesheim, hebben elkaar op dit punt gevonden.

Thomas Braaksma van Sweco en Ilona Sloots van Windesheim werken samen om civiele techniek aanlokkelijk te maken voor studenten (Foto: Sweco)
Thomas Braaksma van Sweco en Ilona Sloots van Windesheim werken samen om civiele techniek aanlokkelijk te maken voor studenten (Foto: Sweco)

“Je merkt aan studenten dat dit hun interesse en intrinsieke motivatie aanwakkert. Door oplossingen te zoeken voor bestaande uitdagingen, zien studenten waar ze naar toe kunnen werken. En krijgen ze een veel breder beeld van civiele techniek,” vertelt Sloots enthousiast. Braaksma werpt zijn blik verder in de toekomst: “Over 40 jaar hebben we nog steeds civiel technici nodig om onze leefomgeving te behouden, te ontwikkelen en verder te bouwen. En met die generatie moeten we nú aan de slag.”

Tijdens hun kennismaking vonden Sloots en Braaksma elkaar in de overtuiging dat bedrijven en het onderwijs veel meer kunnen samenwerken. Een aantal koppen koffie later ontstond het idee voor een gezamenlijk project. Waarbij praktijk niet een aanvulling op is, maar juist geïntegreerd wordt in het onderwijs. “Studenten van Windesheim werken nu aan een bestaande opgave in opdracht van de gemeente Zwolle en ProRail. Dat is heel erg leuk,” vertelt Sloots. “De studenten werken deels bij Sweco op locatie om met experts te sparren over hun project en meer te leren over het reilen en zeilen bij een architecten- en ingenieursadviesbureau”, vult Braaksma aan. “De interactie die daar ontstaat is heel verfrissend. Ook voor onze collega’s.”

Civiel ingenieurs hebben de toekomst

Het aantal studenten dat kiest voor de opleiding Civiele Techniek loopt terug. Dat is een probleem, ziet het tweetal. “Hoe je het ook went of keert, we kunnen nooit zonder civiel ingenieurs. Dus moeten mensen weer enthousiast worden over civiele techniek. Het neerzetten van een goed beeld van wat civiele techniek allemaal omvat en welke kansen er liggen, hoort hierbij.” legt Sloots uit. Daarom besloten ze de handen ineen te slaan. Samen werken ze nu aan hun missie: zorgen dat er een algemeen en kloppend beeld van civiele techniek ontstaat. Want alleen dan gaan toekomstige studenten het belang hiervan voor hun dagelijks bestaan inzien. “Wat ons betreft zijn duurzame samenwerkingen tussen het onderwijs en bedrijven daarbij heel belangrijk. En wordt dit de toekomst. Overal.”

Verrassende inzichten

De eerste lichting studenten is inmiddels druk bezig met het project Engelenpad. “Hierbij ontwerpen studenten het laatste gedeelte van het zogeheten Engelenpad in Zwolle. Vanaf het station naar park Het Engelse Werk heeft deze wandel- en fietsverbinding drie hindernissen te overbruggen. Er moet een kruising komen met een drukke autoweg, een kruising met een spoorweg en er moet een oplossing komen voor het bergen van regenwater,” vertelt Braaksma. “Door de disciplines wegen, spoor en water samen te brengen in één opgave, krijgen studenten een goed beeld van hoe breed civiele techniek is. Vanuit Sweco is er voor iedere discipline een expert beschikbaar voor de studenten. Zo kunnen ze relevante kennis ophalen en hebben ze de mogelijkheid hun vragen te stellen.” Sloots vult hem aan: “Dat zorgt voor nieuwe en verrassende inzichten, ook voor de opdrachtgevers. Dat is zo leuk om te zien. We geven de studenten geen kaders mee, zodat ze echt zelf met een ontwerp komen. Ze zijn helemaal blanco. En dan gaan ze buiten de gebaande paden kleuren. Dat is precies wat we willen.”

Ambassadeurs

Naast enthousiaste studenten die trots zijn op hun ontwerpen, hoopt het duo dat het project voor ambassadeurschap zorgt. “Studenten vertellen hun omgeving natuurlijk ook over wat ze meemaken tijdens hun studie. Dit project kan voor een aansprekend verhaal zorgen.” “We hebben deze mond-tot-mond reclame hard nodig, aangezien civiel techneuten best bescheiden zijn. We mogen echt meer trots zijn op wat we doen. We doen super toffe dingen en maken enorm veel impact voor de wereld van morgen. En dat mogen we best meer uitdragen.”

Vernieuwen geeft energie

Voor Braaksma is het belangrijk om in zijn werk te kunnen pionieren en dingen te bedenken die nog niemand anders heeft gedaan. Om van niets, iets te maken. En om kennis over te dragen. “Binnen Sweco krijg ik de vrijheid en ruimte om dit initiatief te kunnen ontplooien. Dat geeft energie. Daarnaast vind ik het heel belangrijk. We moeten blijven nadenken over hoe we er voor kunnen zorgen dat we over veertig jaar nog steeds een personeelsbestand hebben dat volstaat.” “Dat vraagt om vernieuwing en meer samenwerking tussen onderwijs en bedrijven. En niet te vergeten; minder traditioneel denken,” vult Sloots hem aan. “Als opleiding willen we natuurlijk de beste ingenieurs afleveren. Wij zijn ervan overtuigd dat dit alleen kan wanneer we studenten tijdens hun opleiding al meenemen in de echte wereld, zodat ze begrijpen wat daar speelt. Alleen theorie blijven geven vanuit de collegebanken is daarmee verleden tijd.”

Nóg eerder beginnen

Als het aan Braaksma ligt, richt hij zich niet alleen op studenten die hun keuze voor civiele techniek al hebben gemaakt. ‘’Als ik aan mijn zoon van elf vraag wat hij later wil worden, dan zal hij nooit uit zichzelf zeggen dat hij graag civieltechnisch ingenieur wil worden. Mijn visie is dat je kinderen al veel eerder kennis moet laten maken met civiele techniek.” Daarom begon hij twee jaar geleden met het geven van gastlessen op basisscholen. Daar vertelt hij over stedelijk water, over het riool en over klimaatadaptatie. Zo introduceert hij de kinderen en hun leerkrachten in de wereld van civiele techniek. “En natuurlijk gaan we tijdens een gastles naar buiten. Een pompwagen met watertank van de gemeente bekijken en de putdeksel van een riool halen. Want zonder dat ze zich hier bewust van zijn, vinden kinderen civiele techniek hartstikke mooi.”