Aannemerscombinatie Mooder Maas nam het gebied op de schop. Geo-data specialist Fugro heeft samen met H+N+S duurzame dijken ontwikkeld. Bij de aanleg worden normaal gesproken bouwstoffen door CO2 uitstotende schepen en vrachtwagens aangevoerd. Tegelijkertijd moest uitdieping van een zijgeul de Maas meer ruimte geven. De grond werd nu niet afgevoerd, maar is met uitgebreide laboratoriumonderzoeken op sterkte beoordeeld door Fugro. In een 300 meter lange golfgoot is de dijk nagebootst en zijn tonnen grond uit Ooijen getest. De resultaten bewezen dat het materiaal veilig kan worden toegepast voor deze dijken. “Daarmee sla je twee vliegen in één klap”, aldus Leo Zwang, projectdirecteur van Fugro. “Je hoeft geen grond af te voeren én geen klei van elders aan te voeren. Omdat 3,7 miljoen kuub grond nodig was, leverde dit hergebruik een enorme besparing op qua transportbewegingen, wel 20.000 ton minder CO2-uitstoot voor het project!”
Samen met bewoners is ook gezocht naar een ‘gebiedseigen grond’ model voor mogelijke natuurontwikkeling, recreatie en landbouw, wat aansluit bij het terrassenlandschap. Voor extra veiligheid en natuurontwikkeling heeft de dijk aan de rivierzijde een uiterwaardengebied voor erosie en natuurontwikkeling én aan de binnenzijde een talud met een flauwe helling voor veiligheid, recreatie, natuur en bedrijvigheid. Deze Limburgse oplossing won al de Waterinnovatieprijs van de waterschappen en het nationale Hoogwaterbeschermingsprogramma heeft het dijkconcept overgenomen als voorbeeld hoe dijkversterking een bredere functie krijgt dan alleen zorgen voor droge voeten. En daarbij nog duurzamer én goedkoper te zijn ook. Daar mag Limburg trots op zijn.