De renovatie van de twee stalen IJsselbruggen in de A12 bij Arnhem verloopt voorspoedig. Inmiddels is 75 procent van de werkzaamheden aan de eerste brug gereed. Het afgelopen jaar hebben Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Savera IJsselbruggen veel ervaringen opgedaan. De opgedane kennis wordt gebruikt in de aanpak van de tweede brug, die naar verwachting in de eerste helft van 2024 start.
Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen hebben in dit twee-fasen project gezamenlijk het uitvoeringsontwerp gemaakt. Op basis hiervan zijn in de tweede helft van 2022 de werkzaamheden aan brug in de hoofdrijbaan gestart.
De versterkingsmaatregelen liggen op schema. Tot nu toe zijn de aanbruggen en een groot deel van de hoofdbrug van deze eerste brug versterkt met extra stalen balken en verbeterde lasverbindingen. Ook de andere werkzaamheden, zoals betonherstel en vervanging inspectiepaden, zijn in volle gang.
Waar onverwachte zaken werden aangetroffen, kon de aannemer over het algemeen soepel en zonder vertraging oplossen. Zo bleken sommige oude lassen te slecht om te handhaven en kwam het team onverwachte corrosieschade tegen. Doordat Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen sinds de ontwerpfase samen optrekken, zijn teamleden goed op elkaar ingespeeld en vinden ze in dit soort gevallen snel oplossingen.
Tweede A12 IJsselbrug
Het projectteam neemt de ervaringen en optimalisatiemogelijkheden mee bij de renovatie van de brug in parallelrijbaan. De verwachting is dat de gerenoveerde brug met hoofdrijbaan in de eerste helft van 2024 wordt opgeleverd. Daarna gaat het verkeer over deze gerenoveerde brug rijden en begint de renovatie van de tweede stalen brug, de brug in de parallelrijbaan. In 2026 is de renovatie van de stalen A12-IJsselbruggen afgerond.