Faillissement van bouwer Dijkstra aan Ringweg-Zuid voorkomen

Wegenbouw 02-04
(Foto: Raymond Bos / Aanpak Ring Zuid)
(Foto: Raymond Bos / Aanpak Ring Zuid)

Overname van het aandeel van Koninklijke Sjouke Dijkstra uit Leek in de bouwcombinatie Herepoort door de Duitse aannemers Max Bögl en Züblin heeft vorig jaar op het nippertje een faillissement van het Leekster bedrijf voorkomen. Dat blijkt dat onderzoek van het Dagblad van het Noorden.

(Foto: Raymond Bos / Aanpak Ring Zuid)
(Foto: Raymond Bos / Aanpak Ring Zuid)

De Combinatie Herepoort bestond aanvankelijk uit twee grote Duitse bouwers en vier noordelijke aannemers. Een van de vier, Jansma uit Drachten, ging eind 2022 jaar ten onder aan het drama Ring-Zuid in Groningen. Koninklijke Sjouke Dijkstra heeft begin vorig jaar met steun van buitenaf, door de Duitse bouwers Max Bögl en Züblin, die 4.8% van het aandeel van Dijkstra overnamen (van de oorspronkelijke vijf die de Leeksters hadden in Herepoort) en een afkoopsom voor de ringwegschulden dus hetzelfde lot net weten af te wenden. Van de vier aannemers binnen de oorspronkelijke combinatie Herepoort zijn nu alleen nog Oosterhof-Holman uit Grijpskerk en Roelofs Wegenbouw uit Den Ham over, maar zo meldt het Dagblad van het Noorden, ook voor deze bedrijven wordt de situatie door oplopende verliezen steeds zorgelijker. Zo leed Oosterhof-Holman over 2022 11 miljoen euro verlies, de jaarrekening over dat jaar heeft tot nu toe geen goedkeuring van de accountant gekregen. Ook de jaarrekeningen van Roelofs uit Den Ham kreeg van de accountants een ‘oordeel met beperking’, omdat er veel onduidelijk is met betrekking tot de invloed van de verliezen. In totaal wacht de vier overgebleven bouwers een verlies van meer dan 250 miljoen euro op het moment dat de klus in Groningen klaar is.