Veel studenten zijn op zoek naar een stageplek voor september, maar vinden het moeilijk om bedrijven in tijden van corona te benaderen. InfraExperience, een initiatief van Rotterdam Ahoy/InfraTech, dat op 23 april eigenlijk een fysiek career event voor bedrijven en studenten zou organiseren, zette daarom alle zeilen bij en stampte in korte tijd een online-evenement uit de grond. “Voor onze exposanten en partners is dit een mooie gelegenheid om toch in contact te komen met talentvolle studenten”, aldus Exhibition Manager Kim Vrolijk.
Gratis webinar
Voorafgaand aan het speeddaten konden alle deelnemers een gratis webinar van Léon Kranenburg met tips & tricks voor een succesvol online gesprek volgen, waarna de studenten 1-op-1 gesprekken van maximaal 10 minuten met de deelnemende werkgevers konden voeren. “Het was een succes,” stelt Vrolijk. “Er waren verschillende goede matches en er zullen zeker nog vervolggesprekken volgen. Zowel de studenten als de deelnemende bedrijven en overheden waren enthousiast. We hebben laten zien dat we op een vernieuwende manier met dit vraagstuk kunnen omgaan.”
Het eerder voor 23 april geplande fysieke evenement is overigens niet afgelast maar uitgesteld tot 12 november, al dan niet in een aan de anderhalve-meter-samenleving aangepaste vorm. InfraExperience wil met het event jonge talenten enthousiast maken voor de infrasector en zo nieuwe instroom genereren. De nieuwe generatie hbo/wo studenten en young professionals wordt laten zien wat de dynamische en innovatieve wereld van infra te bieden heeft door middel van een uitgebreid programma vol interactieve belevingen zoals virtual reality, games, excursies, masterclasses en escape rooms. Vrolijk: “We hopen iedereen die nu heeft meegedaan op 12 november natuurlijk ook in levende lijve te ontmoeten, maar als we ze nu al aan een stageplek hebben kunnen helpen is dat pure winst.”
Online strategie
Het eerste Online Speeddate Event van InfraExperience is onderdeel van de online strategie van Rotterdam Ahoy dat met zijn eigen producties en vakbeurzen leidende online kennisplatformen voor verschillende belangrijke sectoren – maritiem, industrie en infra – ontwikkeld. Door de coronacrisis wordt die strategie versneld uitgerold. Saskia Vernooij, manager Business to Business Events van Rotterdam Ahoy: “Onze vakbeurzen en zakelijke evenementen kenmerken zich door kennis delen, verbinden, netwerken en samenwerken. Nu dat fysiek minder kan, willen we laten zien dat er online ook mogelijkheden zijn om die kernwaarden uit te dragen. Deze eerste stap was er wat mij betreft zeker één in de goede richting.”