De Beneden-Lek is een belangrijke rivier in het hoofdvaarwegennet voor de Nederlandse binnenvaart. Aannemerscombinatie Strukton en Van Den Herik bouwde een nieuwe overnachtingshaven met acht plekken aan de rechteroever. In de noordoosthoek van de overnachtingshaven legde de combinatie een kade van ongeveer 150 m lang aan. Hier kunnen bijvoorbeeld twee schepen van 67 m of kleiner aanmeren.
Aan de zuidkant maakte de combinatie een drijvende steiger van ongeveer 300 m lang. Deze heeft een afloopvoorziening naar het vaste land. Hieraan kunnen maximaal zes schepen afmeren. De schepen kunnen de walstroom gebruiken. Ze mogen geen gebruik maken van hun eigen energieopwekker.
De strekdam scheidt de overnachtingshaven van de doorgaande scheepvaart op de Lek. Schepen tot 135 m lang kunnen zo beschut tegen wind, stroming, golven en ijs tot drie dagen in de haven verblijven.
De haven is alleen voor hulpdiensten bereikbaar via een nieuwe weg. Het in- en uitvaren van de overnachtingshaven moet nog met voorzichtigheid gebeuren. Het rode vaste havenlicht is namelijk tijdelijk niet beschikbaar. Dit komt door de aanleg van een nieuwe veerstoep aan de noordwestelijk kant van de overnachtingshaven.