Pijlers zoutdam IJmuiden succesvol geplaatst

Waterbouw 04-04
(Foto: Rijkswaterstaat)
(Foto: Rijkswaterstaat)

De grote hijsoperatie, waarbij de twee pijlers van Zoutdam IJmuiden in het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden geplaatst zijn, is succesvol afgerond. Dat meldt Rijkswaterstaat op zijn website. Daarmee zijn de beide pijlers gecontroleerd op hun definitieve plek gezet. Het hijsen van de twee pijlers die elk 27,5 m hoog, 8 m breed én bijna 3000 ton zwaar zijn, duurde in totaal ongeveer 30 uur. Afgelopen weekend waren alle weeromstandigheden gunstig, aannemer Van Hattum en Blankevoort had daarom de hijsoperatie vervroegd.

(Foto: Rijkswaterstaat)
(Foto: Rijkswaterstaat)

Het eerdere plan was om op 4 april te hijsen, maar de vooruitzichten waren ongunstig. Kraanschip Gulliver is ingezet voor de hijsoperatie. Dit is een kraanschip van de buitencategorie met een afmeting van 108 m lang en 48 m breed, die beschikt over 2 kranen van 90 m hoog. Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4000 ton. Er zijn in totaal ruim 100 mensen verdeeld over 2 ploegen dit weekend ingezet om de pijlers te plaatsen.

Selectief onttrekken zoutwater

De zoutdam is een speciale constructie die zoutwater selectief afvoert naar de Noordzee om verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden te voorkomen.  Het zoute water dat binnenkomt heeft teveel negatieve effecten op de natuur, land- en tuinbouw en drinkwater. De bouw van Zoutdam IJmuiden is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, zoals de pijlers en de wanden van de zoutdam, worden op land voorgebouwd. Voor de pijlers is ongeveer 1000 m3 beton per pijler gebruikt. De pijlers zijn in acht stappen van 3,25 m opgebouwd op een voet van 1,5 m hoog. Bij het storten van het beton zijn er ook ankers geplaatst. De ankers waren, net als de hijsframes bevestigd aan de ankers, nodig om de pijlers op te kunnen hijsen en te plaatsen op hun definitieve plek in het Binnenspuikanaal. De pijlers waren tijdens het hijsen nog hol en op deze manier niet te zwaar om op te tillen. Nu de pijlers op hun plek staan worden ze gevuld met zand.

Mijlpaal

 De volgende mijlpaal in het project is deze zomer, wanneer de wanden worden geplaatst. Dit najaar wordt dan als laatste onderdeel een stalen zakdeur in de constructie aangebracht. Deze deur is nodig om schepen te laten passeren voor het onderhoud aan het gemaal. Volgens planning wordt de zoutdam eind 2024 in gebruik genomen.