Op het Floriadeterrein in Almere is een nieuwe brug gebouwd die gemaakt is van hergebruikte brugonderdelen. Bouwer Dura Vermeer nam het initiatief om onderdelen van een oud viaduct te oogsten en opnieuw in te zetten.
Het idee voor een tweede-leven-brug komt van Dura Vermeer. (Foto’s: Dura Vermeer)
De tweede-leven-brug heeft haar oorsprong binnen een gebiedscontract van Rijkswaterstaat. Dura Vermeer werd gevraagd het fiets- en voetgangersviaduct Bolgerijsekade over de A27 nabij Vianen te verwijderen. De bovenbouw bestond uit zes modules die samengesteld waren uit twee voorgespannen I-liggers en een daartussen gespannen plaat. De modules hadden een lengte van 25 en 28 meter, waren eenvoudig te demonteren en alle constructieve aanleggegevens waren beschikbaar. Dura Vermeer koos er destijds voor om de modules te ‘oogsten’ en in depot te plaatsen tot herinzet zich zou voordoen.
Draagvlak tweede-leven-brug
De Bruggencampus Flevoland-Floriade onderzoekt de mogelijkheden om met ‘tweedehands’ materiaal nieuwe bruggen te bouwen.
Meer
-
Eerherstel voor iconische John S. Thompsonbrug
De John S. Thompsonbrug, ook wel de brug bij Grave of Graafse brug, is na een lange periode van (herstel)werkzaamheden weer open voor verkeer. -
BAM zet emissieloze grote asfaltset in
Voor het eerst heeft BAM Infra Nederland een emissieloze grote asfaltset ingezet. Het bedrijf heeft de set ingezet in Nunspeet. Deze complete ... -
TU Delft en Argaleo winnen EU-project voor oplossing mobiliteitsdata
Een internationaal consortium van twintig organisaties heeft een nieuw Horizon Europe-project, genaamd EMERALDS, gewonnen. In het project wordt een ... -
TriAX wint aanbesteding knooppunt De Nieuwe Meer
De aanbieding van TriAX is als beste beoordeeld in de aanbesteding van de vernieuwing van het knooppunt De Nieuwe Meer. Deze voorlopige gunning ...