Dit valt te lezen in de halfjaarrapportage dat onlangs naar de Tweede Kamer is gestuurd. De gemeente Amsterdam heeft inmiddels al wel besloten 60 miljoen extra te willen bijdragen, maar het is nog niet duidelijk wat het Rijk en wat de gemeente uiteindelijk gaan bijpassen. De gesprekken daarover staan stil zolang de kabinetsformatie duurt.
In de rapportage valt te lezen dat het project (dat inmiddels een programma is) gevaar loopt door het uitblijven van afspraken.
De opdrachtgevers van Zuidasdok zijn het Rijk, de provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam. De uitvoerende organisaties voor Zuidasdok zijn Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam, samen vormen zij de projectorganisatie Zuidasdok. Dit infrastructuurproject in het hart van Zuidas brengt de A10 ondergronds en verbreedt de rijksweg van vier naar zes rijstroken. Boven de grond komt een compleet nieuw station Amsterdam Zuid, een terminal voor al het openbaar vervoer en een geheel nieuw ingericht, groen stationsgebied.
Eerder al trok de combinatie Heijmans, Hochtief en Fluor zich terug uit het project uit angst er grote verliezen op te lijden. De combinatie zou de ondertunneling van de A10 uitvoeren. Het project is daarom in delen opnieuw uitbesteed.
Aanvankelijk was het programma begroot op iets meer dan 2 miljard euro. Daar moet nu zeker de helft bij. Ook de opleverdatum is verschoven. Dat ligt nu ergens tussen 2034 en 2036, maar het is dus nog maar de vraag of 2036 haalbaar is.