Hergebruik van bruggen blijkt lastig

Actueel
Bruggen & viaducten 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Op De Bouwcampus is een paneldiscussie geweest over hergebruik van bruggen. Valerie Kort, innovatiemanager Ohpen Ingenieurs, leidde het gesprek. Aan tafel zaten Boele Dijkstra (projectleider civiele werken, gemeente Noardeast-Fryslân), Barbara van Offenbeek (sr. adviseur Circulaire Economie, Rijkswaterstaat) en René Garlich (bedrijfsleider, Ohpen Ingenieurs). Tijdens dit gesprek werd een aantal praktijkvoorbeelden besproken: De Adwâldmersyl in Friesland, de Lekbrug in Vianen en de Cruquiusbrug in Noord-Holland.

Boele Dijkstra: “De Aldwâldmersyl brug is veel in het nieuws geweest. Er moesten vier bruggen worden vervangen, maar na drie bruggen was het geld op. Toen kwamen we op het idee van een tweedehandsbrug. We plaatsten een advertentie en kregen zes aanbiedingen. Die van de Provincie Friesland (Ritsumasyl) leek het meest geschikt, puur op gevoel. De plannen lagen er, we vonden het geen gek idee en we zijn het avontuur aangegaan.” Helaas was de conclusie ‘Brug valt in het water’. René Garlich gaf aan dat het formaat goed leek. Een student van de hogeschool deed echter onderzoek naar de status van de kwaliteit en toen bleek het staal heel bros te zijn. 

Cruquiusbrug

Garlich gaf daarnaast het voorbeeld van de Cruquiusbrug. Voor de vervanging van de bruggen in de provinciale weg N203 bij Krommenie heeft de provincie Noord-Holland een compleet aanbestedingstraject doorlopen en een nieuwe brug laten bouwen. Deze brug is uiteindelijk niet geplaatst door veranderde inzichten in de ontwikkeling van de locatie. De provincie is dus eigenaar van een inmiddels vijf jaar oude, maar ongebruikte brug, met toebehoren. Een kans! Er wordt nu gekeken om deze brug her te gebruiken in plaats van de Cruquiusbrug die aan het einde van zijn levensduur is. Ohpen Ingenieurs onderzoekt of het technisch mogelijk is en wat het kost. Ze werken zes scenario’s uit. 

Boogbrug

Ook Rijkswaterstaat heeft ervaring met hergebruik, met de Lekbrug bij Vianen. Barbara van Offenbeek vertelde over de afwegingen die zijn gemaakt. De brug naderde het einde van zijn functionele levensduur en vanwege de bogenconstructie was het lastig om uit te bouwen. De omgeving bleek ook erg gehecht aan dit icoon. Uiteindelijk hakte Rijkswaterstaat de knoop door en werd besloten de brug te slopen. “We hebben gekeken of we de brug ergens konden hergebruiken. De brug was alleen wel heel groot. Je kunt hem niet in stukjes lassen en weer in elkaar zetten, want de brug ontleent zijn constructieve veiligheid daaraan. We kijken nu wat we met andere bruggen kunnen doen.” Rijkswaterstaat wil de markt zoveel mogelijk uitdagen, maar realiseert zich dat je vroeg in het proces moet starten om het te laten landen.