Pannerdensch Kanaal: klei gaat per vrachtwagen naar oevers

Water/Bodem 16-06
Pannerdensch Kanaal: klei gaat per vrachtwagen naar oevers

Rijkswaterstaat en uitvoerder Ploegam hebben klei uit de Lobberdense Waard ingekocht om de verlaagde oevers van het Pannerdensch Kanaal te beschermen. Deze klei wordt de komende weken per vrachtwagen vervoerd naar het werkterrein.

Pannerdensch Kanaal: klei gaat per vrachtwagen naar oevers

Omgevingsmanager Norbert van der Hoek: “Lokale winning is een duurzamere keuze, en de klei is uitermate geschikt.”

Oevers Pannerdensch Kanaal

Op dit moment worden in het Pannerdensch Kanaal 5 oevers verlaagd als onderdeel van een maatregel die de doorstroming van waterafvoer makkelijker moet maken. Deze oevers worden ter bescherming tegen erosie na de verlaging afgedekt met een laag natuurklei. Van der Hoek: “Het was duidelijk dat we deze klei op het projectterrein onvoldoende voorhanden hadden. Dus moeten we die ergens anders halen.”

Lobberdense Waard

In de Lobberdense Waard wordt al tientallen jaren zand en klei gewonnen. De toepassing op de oevers van het Pannerdensch Kanaal is opvallend, omdat de locatie pal ‘naast de deur’ ligt. Van der Hoek legt uit: “Vanuit duurzaamheidsoogpunt is er geen betere keuze denkbaar. Elke andere leverancier ligt meteen veel verder weg en ook daar is plaatselijk transport nodig om de klei in een schip te krijgen.”

Niet per schip vervoeren

“Hoewel in het project krib- en oeververlaging is overeengekomen dat zo veel mogelijk logistiek verkeer per schip zou plaatsvinden, wordt voor de levering van de 9.950 m3 klei een uitzondering gemaakt”, zegt Van der Hoek. Hij vervolgt: “Het zou zinloos zijn om deze levering per schip te doen. De dichtstbijzijnde overslag ligt op 9 km afstand, bij Tolkamer. Daarna zou het schip nog 7 km terug zuidwaarts moeten varen. Over de weg legt dezelfde lading slechts 3 kilometer af.”

Ongeveer 300 transporten in 6 werkdagen

Gedurende 6 werkdagen zullen ongeveer 300 transporten deze 3 km afleggen om de klei van de Lobberdense Waard naar het projectgebied te brengen. Van der Hoek: “Die transporten maken het tijdelijk wat drukker op de weg bij het veer. Maar bedenk: het is de duurzamere keuze, en dit is het sluitstuk van de verlaging van de 5 oevers. Hierna rest enkel nog het voltooien van de kribverlaging.” Voor een veilig verkeer worden verkeersmaatregelen zoals verkeersbegeleiders ingezet op locatie.