Hoofdrol voor duurzaamheid bij renovatie Heinenoordtunnel

Ondergronds
Tunnels 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Renovatiewerkzaamheden en duurzaamheid gaan bij Rijkswaterstaat hand in hand. Zo ook bij de renovatie van de Heinenoordtunnel. Bouwcombinatie Savera III (SWARCO, SPIE en Dura Vermeer) neemt deze tunnel uit 1969 onder handen.
renovatie Heinenoordtunnel

Foto: Dura Vermeer

Bron: Rijkswaterstaat

Alisa Doornhof en Dennis Sommeijer werken beide bij Dura Vermeer en vertellen over de verschillende werkwijzen waarin duurzaamheid de hoofdrol speelt. “We laten met dit project zien wat er allemaal kan.”
“Duurzaamheid was al in de aanbesteding een belangrijk criterium om te beoordelen welke aannemer de renovatie zou mogen uitvoeren”, stelt Dennis Sommeijer van Dura Vermeer over het belang van verantwoord renoveren bij de Heinenoordtunnel. Hij is tenderstrateeg en als klantwaardencoördinator bij het project betrokken.
“Ook dacht Rijkswaterstaat meteen na over welke eisen het aan de tunnelrenovatie zou stellen.” Daaruit kwam bijvoorbeeld het plan om geen nieuw dienstgebouw te realiseren, maar het oude te hergebruiken. Hergebruik is het primaire doel voor alle materialen die uit de tunnel komen: “Dat bekijken we met een zogenaamde oogstkaart. Wat komt er vrij, en wat kunnen wij daar nog mee.”

Urban Miner

Alisa Doornhof, duurzaamheidsadviseur bij Dura Vermeer vertelt: “We willen met onze inspanningen graag voldoen aan de klimaatneutrale en circulaire doelstellingen van Rijkswaterstaat.” Dat uit zich bijvoorbeeld in het vinden van een nieuwe bestemming voor de betonnen barriers. Die staan nu op de plek waar het middentunnelkanaal komt.
Het middentunnelkanaal komt tussen de huidige twee tunnelbuizen en wordt de nieuwe afgesloten vluchtroute. “We zoeken de nieuwe bestemming in eerste instantie via een online platform voor circulaire economie”, aldus Doornhof. “Lukt dat niet, dan doen we een extra inspanning via Urban Miner, de circulaire hub in ’s-Gravendeel.”

Ventilatoren in de Tweede Heinenoordtunnel

Daarnaast hergebruikt Rijkswaterstaat de camera of onderdelen van de camera’s die nog goed zijn. En de tijdelijke ventilatoren die nu in de Tweede Heinenoordtunnel hangen, komen van de Maastunnel waar ze niet meer nodig waren.
Andere duurzame maatregelen zitten al zolang in het DNA van aannemers, dat ze deze nauwelijks meer noemen. “Denk aan het hergebruik van granulaat dat standaard in de onderlaag van het asfalt zit. En aan de zonnepanelen die op elk dak van elk tijdelijk kantoor, de keet, op de bouwplaats liggen. Net als dat er altijd laadpalen staan”, somt Sommeijer op.
Verder houdt Savera III een zogenaamd materialenpaspoort bij, waarin het alle materialen en producten van het project registreert. Op basis van die data bepaalt de bouwcombinatie of en hoe we ze kunnen hergebruiken.

Elektrische asfaltsets

Of hergebruik een optie is, hangt niet alleen af van de goede intenties van aannemers. Doornhof: “Het moet ook allemaal passen. Komen de materialen vrij op het moment dat ze meteen ergens anders gebruikt kunnen worden? Is de afstand daartussen niet te groot? En als hergebruik niet meteen lukt, waar kunnen we het materiaal dan opslaan om later te verwerken of te hergebruiken? Als deze omstandigheden ongunstig zijn, dan is hergebruik simpelweg niet logisch.”
Op de duurzaamheidslijst van deze renovatie was ook plek voor emissieloos asfalteren. Daar gaat de bouwcombinatie zeker gehoor aan geven. “Vanaf komend jaar heeft Dura Vermeer elektrische machines voor het asfalteren, bijvoorbeeld walsen, beschikbaar”, weet Sommeijer. Hij vervolgt: “Die waren bij ons al langer in ontwikkeling en in 2023 gaan we ze inzetten bij de renovatie van de Heinenoordtunnel.”
Er loopt ook een pilot met 3D-printen. “We willen een nieuw soort taludtrap maken”, legt Sommeijer uit. “Dat doen we met een 3D-betonprinter. Daar zit minder wapening in, waardoor dat beton net zo sterk, maar wel duurzamer is.”