Laatste onderwaterbetonstort Rottemerentunnel

Ondergronds
Tunnels 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Honderden duikers rondden begin deze maand hun werkzaamheden aan de A16 Rotterdam af. Zij hebben in ploegendiensten dag en nacht gewerkt aan de vloer van de 2,2 km lange Rottemerentunnel, onderdeel van ’s werelds eerste energieneutrale snelweg met tunnel.

(Foto: Frank de Roo)

De duikers werkten op de bodem van de met water gevulde bouwkuipen. Zij maakten de koppen van funderingspalen en damwanden schoon. Ook legden zij wapeningsnetten, goed voor 14.000 ton aan staal. Begin deze maand rondden de duikteams hun werkzaamheden af, nu het laatste onderwaterbeton is gestort voor de vloer van de Rottemerentunnel. In totaal is de afgelopen anderhalf jaar ruim 122.400 m³ beton gestort, verdeeld over 33 bouwkuipen. Daar vul je ruim 61 Olympische zwembaden mee. Het grootste deel van de onderwaterbetonvloer van de 2,2 km lange tunnel is gewapend, iets dat nog niet eerder op deze schaal is vertoond.

Voordelen onderwaterbeton

Waaróm er onderwaterbeton wordt toegepast, legden de makers van de Blankenburgverbinding al eerder uit. Het gebruiken van gewapend onderwaterbeton heeft ook een aantal voordelen. Zo zijn er veel minder kilo’s damwanden en minder heipalen en beton nodig en hoeft er minder grond te worden afgegraven. Er is ongeveer de helft minder aan beton nodig, omdat de werkvloer ook meteen de constructievloer is. Dat is beter voor het milieu en in tijden van grondstof schaarste een prettige bijkomstigheid. Bovendien zijn er minder logistieke bewegingen voor de aan- en afvoer van materiaal nodig geweest.

Grondwater

De toepassing van onderwaterbeton heeft echter nog een voordeel. Zo hoefde er tijdens het uitgraven van de bouwputten geen grondwater uit de omgeving onttrokken te worden. Na het inbrengen van damwanden werden de bouwkuipen gevuld met (oppervlakte)water. Daarna werden onder water de vloeren gemaakt en zodra deze uitgehard en waterdicht waren, het water weggepompt om droog verder te kunnen werken.

Partners Rottemerentunnel

De A16 Rotterdam wordt in opdracht van Rijkswaterstaat gebouwd door De Groene Boog, een combinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord, TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis, Rebel en John Laing. Partners Disa International, Buig Centrale Steenbergen, Faber en Dyckerhoff Basal zetten hun specifieke kennis en kunde in bij de succesvolle onderwaterbetonstorts voor de vloer van de Rottemerentunnel.