Het dak is eraf bij Sluis Eefde

Waterbouw
Sluizen 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In het weekend van 13 en 14 juni 2020 gebeurde er iets bijzonders bij Sluis Eefde. Voor het eerst in het 90-jarige bestaan van de monumentale Zuidersluis werden de verbindingsbruggen tussen de heftorens en sluisdeuren verwijderd en vervoerd naar Krimpen aan de IJssel.

Sluis EefdeDe traversen, de officiële naam voor de verbindingsbruggen van Sluis Eefde, en de sluisdeuren worden daar onder gecontroleerde omstandigheden gereinigd, geschuurd, geschilderd, indien nodig gerepareerd en overgeschilderd.

Monumentale schutsluis

De Zuidersluis is een rijksmonument uit 1933. Het is een ontwerp van Dirk Roosenburg en is gebouwd in de stijl van de nieuwe zakelijkheid. Vanuit cultuurhistorisch oogpunt willen we de originele materialen van de stalen traversen en sluisdeuren zo veel mogelijk hergebruiken.

Schadelijke verf verwijderen

De monumentale traversen worden voor het eerst gedemonteerd. Deze demontage is nodig, omdat er Chroom-6 aangetroffen is. Ook op de sluisdeuren is deze conserverende verf aangetroffen. In een speciale geconditioneerde ruimte bij Hollandia in Krimpen aan de IJssel wordt deze schadelijke verf verwijderd. Vervolgens worden de traversen en sluisdeuren weer geconserveerd door het aanbrengen van nieuwe verf. Zo kunnen ze weer jaren dienstdoen.

Uitbreiding sluiscomplex Eefde

Rijkswaterstaat heeft het sluiscomplex bij Eefde uitgebreid met een tweede sluiskolk: de Noordersluis. Er is meer capaciteit nodig om het toegenomen scheepvaartverkeer te kunnen bedienen. Daarnaast heeft de oude sluis, de Zuidersluis, groot onderhoud nodig. Bovendien is één sluiskolk in zo’n belangrijk knooppunt te kwetsbaar in geval van onderhoud of calamiteiten. Nadat half april 2020 de tweede Noordersluis in gebruik is genomen, wordt aan de oude Zuidersluis groot onderhoud gepleegd. Het groot onderhoud is medio 2021 afgerond.