BAM verwerft opdracht met duurzame oplossingen

Wegen
Materiaal 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Rijkswaterstaat Centrale Informatie Voorzieningen heeft BAM Infra Verkeerstechniek de opdracht verleend voor het onderhouden van alle dynamische verkeerssystemen langs de rijkswegen in regio West-Nederland Zuid. BAM scoorde met zijn EMVI-plan hoog op de onderdelen duurzaamheid, ketensamenwerking en veiligheid. De contractsom bedraagt ongeveer 12 miljoen euro.

Met de gunning van dit vijfjarige contract is BAM Infra Verkeerstechniek verantwoordelijk voor het onderhouden en in stand houden van alle dynamische verkeerssystemen langs de rijkswegen in de regio West-Nederland Zuid. Het bedrijf heeft de expertise in huis om vrijwel alle werkzaamheden zelf uit te voeren. Van het verhelpen van storingen tot aan het herstellen van schades of vervangen van onderdelen. Daarnaast kan het bedrijf snel en adequaat handelen zodat de doorstroom van het verkeer blijft gewaarborgd, de voornaamste doelstelling van Rijkswaterstaat.

BAM opereert duurzaam

BAM scoorde hoog op duurzaamheid. Het EMVI-plan toont volgens Rijkswaterstaat aan dat het bedrijf duurzaam en circulair opereert en zoekt naar mogelijkheden voor het beperken van CO2-uitstoot, energieverbruik en het gebruik van grondstoffen. Het materieel is CO2-neutraal, zaken die defect zijn repareert het bedrijf in plaats van te vervangen en materialen worden waar mogelijk hergebruikt. Hiermee loopt het voor op de doelstelling van Rijkswaterstaat om vanaf 2030 energieneutraal te werken.

Ketensamenwerking

In het EMVI-plan heeft BAM ook ingezet op ketensamenwerking. Het doel is dat marktpartijen medeverantwoordelijk zijn voor het hele proces, van begin tot eind. Ze weten waar ze aan toe zijn, denken mee over oplossingen en kunnen hun manier van werken zelf invullen. Openheid, transparantie en eigen verantwoordelijkheid staan centraal in de samenwerking. Om dit te bevorderen volgen alle medewerkers een speciale driedaagse opleiding die wordt afgerond met een examen.

Veiligheid

Bij BAM staat veiligheid op de eerste plaats. Het EMVI-plan weerspiegelt dit. BAM Infra Verkeerstechniek streeft naar het behalen van trede 4 op de Veiligheidsladder. Alle eisen en randvoorwaarden voor trede 4 heeft BAM in kaart gebracht en direct opgenomen in het plan. Op deze manier streeft het bedrijf, vanaf dag één, een hoog niveau van veiligheidsbewustzijn na.

De transitiefase start op 1 april 2021. De overeenkomst start officieel op 1 november en heeft een looptijd van vijf jaar, met de optie tot één keer verlengen met twee jaar.