Bouw fly-over Terbregseplein met ILM-methode

Wegen
Bruggen & viaducten  Wegen  Wegenbouw 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De bouw van de A16 Rotterdam komt in een volgende versnelling. Naast de realisatie van de Rottemerentunnel en de aansluiting met de A13, worden bij het Terbregseplein voorbereidingen getroffen voor de bouw van een fly-over over het verkeersknooppunt. Met de zogenoemde ILM-methode (Incremental Launching Method) wordt in totaal zo’n 800 meter wegdek (400 meter per rijrichting) in delen over het bestaande wegennet geschoven om de verbinding te maken met de bestaande A16.
Foto: Topview

Iedere automobilist die het Terbregseplein passeert, ziet inmiddels de betonnen pijlers omhoogsteken. Meer onzichtbaar voor de omgeving is de voorbouwlocatie iets verderop; een ‘fabriek op locatie’ waar vanaf september de start van het lanceren van de wegdekken gepland is. Afgelopen weken is door bouwcombinatie De Groene Boog gewerkt aan de opbouw van de ‘lanceerneus’. Met behulp van dit stalen frame worden de betonnen wegdekdelen straks naar de overzijde geschoven.

Terbregseplein heeft de primeur

Alhoewel het niet de eerste keer is dat in Nederland deze werkwijze wordt toegepast, heeft het Terbregseplein een primeur met het schuiven over een snelweg die al in gebruik is. In bergachtige gebieden is toepassing van de ILM-methode meer gangbaar. Voordeel van de methode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. Een bijkomend voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om de fly-over te kunnen bouwen.

Lancering brugdekdelen

Aan de noordkant van het Terbregseplein ligt de zogenoemde voorbouwlocatie. Bij deze bouwmethode worden betonnen brugdekdelen vanaf de voorbouwlocatie richting de betonnen pijlers (steunpunten) gelanceerd. Dat gebeurt met een snelheid van 2 tot 2,5 meter per uur. De neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. In totaal gaat het om ongeveer 400 meter dek per rijrichting. Het wegdek wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur (A20) heen geschoven.

Foto: Frank de Roo

Elk dek ‘doorloopt’ drie zones: de prefabzone, de bekistingszone en als laatste de curingzone. Eerst wordt het staal van het dek gevlochten, vervolgens in de bekistingszone het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats. Nadat het een dek is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden.

Planning

Vanaf september 2021 start het inschuiven van de eerste wegdekken. Ongeveer acht maanden later wordt het proces herhaald voor de andere rijrichting, met halverwege zo’n twee maanden tijd om de voorbouwlocatie gereed te maken voor de lancering van het westelijke dek.

Maand van het Terbregseplein

De maand september staat in het teken van het Terbregseplein. Het team organiseert, onder andere in de Expo A16 Rotterdam, diverse activiteiten voor jong en oud. Ook vinden verschillende lezingen plaats. Binnenkort wordt het programma bekendgemaakt op www.a16rotterdam.nl  Voor sommige activiteiten is aanmelding nodig.

A16 Rotterdam

Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe, 11 kilometer lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De weg wordt in opdracht van Rijkswaterstaat aangelegd door De Groene Boog, een bouwcombinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis.