Mega-schuifoperatie op de A15 bij Rozenburg

Wegen
Wegenbouw 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
In het weekend van 13 en 14 maart was er op de A15 bij Rozenburg een niet-alledaags schouwspel te bewonderen voor de oplettende voorbijganger. Op dat moment werd namelijk de enorme ‘tafelconstructie’ boven de snelweg ruim 50 meter opgeschoven. In dit artikel gaan we in op het hoe en waarom van deze constructie en kijken we terug op het verloop van de operatie. Hoe ging dit in zijn werk? En wat komt er allemaal bij kijken?

De A15 moet op twee plekken worden overbrugd om deze te verbinden met de A24, de toekomstige Blankenburgverbinding. Dit het liefst met zo min mogelijk overlast voor het wegverkeer richting Europoort en vice versa. Daarom koos aannemerscombinatie BAAK ervoor om een zogenoemde tafelconstructie neer te zetten en daar bovenop de fly-overs te bouwen, zodat het verkeer (weliswaar met iets lagere snelheid) tijdens de bouw kan blijven doorrijden.

Schuifoperatie A15

Afgelopen oktober is deze megatafel opgebouwd en in de maanden daarna werd het eerste dek erboven aangelegd. Inmiddels is dat werk afgerond en is de tijd rijp om het tweede dek te bouwen. Alleen moet dat zo’n 50 meter verderop gebeuren en dus moest de tafel worden verschoven. Maar ga er maar aanstaan met een constructie die 840 ton weegt! Hoe pak je dat aan en hoe is het verlopen? We vroegen het aan technisch adviseur Kunstwerken, John Pöllibauer, die namens Rijkswaterstaat betrokken was bij deze operatie.

Wanneer begint de voorbereiding voor zo’n operatie?
Pöllibauer: “Eigenlijk start dat al in de aanbestedingsfase van het project, want dan denkt de aannemer (in dit geval BAAK) na over hoe ze een en ander willen gaan bouwen. Vervolgens worden bedrijven benaderd die zo’n klus kunnen klaren. Aannemersbedrijf Civiele Technieken deBoer is dé specialist op het gebied van vijzeltechniek en die werd dan ook betrokken bij deze operatie. Het schuiven gebeurt immers met behulp van reusachtige vijzels. Alles wordt in een 3D-model uitgetekend en tot op de laatste details berekend; maar eigenlijk 4D, want de factor tijd komt er ook bij.”

En de praktische voorbereidingen ter plaatse?
“Die beginnen al weken eerder. Er moeten onder meer funderingen en schuifbanen worden aangebracht en ook het afsluiten van de snelweg moet worden voorbereid. De aanvraag voor dat ‘tijdsslot’ is overigens al in november gedaan bij de wegbeheerdertak van Rijkswaterstaat, want het vergt natuurlijk ook de nodige communicatie vooraf richting onder anderen de weggebruikers, bedrijven en hulpdiensten. Die afsluiting bood trouwens ook de kans aan BAAK om tegelijkertijd allerlei andere werkzaamheden uit te voeren, zoals de fundering voor nieuwe portalen voor informatieborden boven de snelweg. Normaal gesproken zou daarvoor een extra afsluiting nodig zijn, maar zo konden de bouwers het werk slim combineren.”

Heeft de storm, die toevallig net rond dit weekend raasde, nog invloed gehad?
“Nou, het was inderdaad wel even spannend. Op donderdag was er ook een belangrijk ‘go-no go’ moment, want te veel wind had wel roet in het eten kunnen gooien. Niet zozeer voor de schuifoperatie zelf – 840 ton waait niet zo snel omver – maar wel voor het aanbrengen van de extra liggers. De tafelconstructie moest namelijk met vijfentwintig meter worden verlengd, omdat de tweede overbrugging langer is dan de eerste. Hiervoor moesten de liggers nog op de ondersteuningsconstructie worden getild. Dan mag het niet al te hard waaien; gelukkig zat dat mee op het moment suprême. Overigens was er ook nog een reserve-weekend beschikbaar, mocht het echt moeten worden afgeblazen.”

En toen was het moment van de waarheid daar! Hoe is de schuifoperatie zelf verlopen?
“Eigenlijk perfect. Zaterdagochtend om negen uur begon het schuiven. Dan moet je niet denken aan even een tafeltje opschuiven; dit gaat met centimeters per minuut, dus je ziet het nauwelijks met het blote oog. De vijzelcilinders duwden de tafel telkens in slagen van twee meter vooruit over de schuifbanen. De linker iets meer dan de rechter, want het geheel ligt in een bocht, wat het allemaal extra gecompliceerd maakte. Maar een extra geleiderail zorgde ervoor dat het niet uit de pas liep. De bouwers hebben continu gemeten of alles klopte en zeven uur later stond de tafelconstructie op de juiste plek.”

En toen kon de snelweg weer open?
“Op zondag zijn nog resterende werkzaamheden uitgevoerd, zoals het aanbrengen van leuningen en een vloer, waarop de bouwers aan de slag kunnen. Maar maandagochtend vroeg was de A15 weer beschikbaar voor het verkeer en kon ook afrit 14 A, die tijdens het afbouwen van de eerste tafelconstructie tijdelijk was afgesloten, weer worden vrijgegeven. We zijn inmiddels gestart met de werkzaamheden voor de tweede fly-over.”