RWS en De Groene Boog krijgen ‘Duurzame Parel’

Wegen
Wegenbouw 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
Het project A16 Rotterdam is onderscheiden met een ‘Duurzame Parel’, een prijs voor projecten die de Aanpak Duurzaam GWW op een unieke wijze toepassen. De Duurzame Parel werd tijdens het congres ‘Duurzaam GWW’ uitgereikt aan opdrachtgever Rijkswaterstaat en de bouwcombinatie De Groene Boog.

De Groene Boog bestaat uit Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI-bedrijven Croonwolter&dros en Mobilis. De energieneutrale A16 Rotterdam verbindt in 2024 de snelweg A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport.
Duurzame Parels worden uitgereikt aan een combinatie van opdrachtgever en opdrachtnemer die in een GWW-project meer dan gemiddelde aandacht hebben besteed aan het toepassen van de Aanpak Duurzaam GWW of elementen daaruit. Een voorbeeld van de duurzaamheidsmaatregelen bij het project A16 Rotterdam is de tunnel door het Lage Bergse Bos. Deze wordt, net als de rest van de A16, energieneutraal. De energie die nodig is om de weg en de tunnel te onderhouden, wordt door de weg zelf opgewekt met behulp van zonnepanelen. “We zijn natuurlijk ontzettend trots op deze prijs. Dit ondersteunt ons om in 2024 op duurzame wijze de eerste energieneutrale tunnel van de wereld te openen. A16 Rotterdam: Groen en Groos!”, reageert Stefan van der Voorn, contractmanager van Rijkswaterstaat.

CO2-uitstoot tot een minimum beperkt

De titel Duurzame Parel krijg je niet zomaar. In de aanbestedingsfase zijn ambitieuze toezeggingen gedaan op het gebied van materiaalgebruik en energie in gebruiksfase. Daarnaast heeft het consortium De Groene Boog ingeschreven met CO2-prestatieladder niveau 5 met minimaal 10 procent CO2-reductie als doel. “Zo wordt de CO2-uitstoot tot een minimum gereduceerd. We maken bijvoorbeeld gebruik van zonnepanelen, ledverlichting, elektrisch vervoer en hybride materieel”, licht Sjoerd Gijezen, MVO Manager bij De Groene Boog, toe.

Zo min mogelijk energieverbruik

Als het project gereed is, wordt net zoveel energie opgewekt met zonnepanelen als er wordt gebruikt door de verlichting en installaties langs het tracé en in de tunnel. “Tijdens het ontwerp zijn maatregelen getroffen om het elektriciteitsverbruik verregaand te reduceren. Hierdoor is het benodigd aantal zonnepanelen kleiner, welke in de oksels van afslagen worden ingepast. Daardoor ontstaat meer ruimte voor natuurontwikkeling”, aldus Arjan Visser, directeur van De Groene Boog.

Rotterdam en Lansingerland beter bereikbaar en leefbaar

Een goede bereikbaarheid van Rotterdam, Lansingerland en de omliggende regio is belangrijk voor een sterke economie en een goede leefbaarheid. De A16 Rotterdam draagt daaraan bij. De nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg verbindt de A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De A16 Rotterdam gaat in 2024 open voor verkeer.