TriAX wint aanbesteding knooppunt De Nieuwe Meer

Wegen
Wegenbouw 
‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:
De aanbieding van TriAX is als beste beoordeeld in de aanbesteding van de vernieuwing van het knooppunt De Nieuwe Meer. Deze voorlopige gunning markeert de start van de verbreding van een van de drukste snelwegen van Nederland: de A10 Zuid.

TriAX is een combinatie van Dura Vermeer Divisie Infra, Heijmans Infra en BESIX S.A. Een van de grote uitdagingen tijdens de uitvoering is de zeer beperkte bouwruimte in combinatie met het grote aantal automobilisten, openbaar vervoerreizigers en bootverkeer dat gebruik moet kunnen blijven maken van de infrastructuur op en rondom knooppunt De Nieuwe Meer.
TriAX bedacht slimme uitvoeringsmethoden om de hinder voor de bedrijven en omwonenden te beperken en de werkzaamheden te volbrengen binnen de beperkt beschikbare ruimte. “We hebben twee kwalitatief hoogwaardige inschrijvingen gekregen, na een aanbesteding die goed en volgens planning is verlopen”, zegt projectmanager Ferdinand Bockhoudt.
“De inschrijving van TriAX heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding. We kijken uit naar de samenwerking en we staan in de startblokken om snel te beginnen met de voorbereidende werkzaamheden. Zuidasdok werkt nu aan station Amsterdam Zuid én aan de weg.” Ook TriAX-projectdirecteur Bart Heijblom is verheugd. “Na een intensieve maar soepel verlopen tenderperiode zijn we trots dat we het project mogen gaan maken. We kijken uit naar het voortzetten van de goede samenwerking met het projectteam van Zuidasdok.”

Vernieuwing De Nieuwe Meer

De vernieuwing van de snelweg A10 Zuid start met de grootschalige reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer. Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten, wordt vanaf dit knooppunt doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer gescheiden. Het aantal rijstroken breidt Rijkswaterstaat uit van vier naar zes per rijrichting. Om dit mogelijk te maken, pakken ze veertien viaducten aan en bouwen ze een geheel nieuwe fly-over van de A10 Zuid naar de snelweg A4.
De Schinkelbrug bestaat nu nog uit vijf beweegbare bruggen. Daar wordt er een van gesloopt en vier nieuwe gebouwd. Aan de zuidelijke, buitenste brug komt een nieuw fietspad over de Nieuwe Meer. De rijbanen worden van elkaar gescheiden door geluidschermen. Ook gebruikt Rijkswaterstaat stiller asfalt. De noordelijke oprit S108 wordt verplaatst om alvast ruimte te maken voor de snelwegtunnel; verkeer rijdt straks voor Tripolis langs de A10 op. Zo maakt Rijkswaterstaat ruim baan voor een betere en veilige doorstroming.

Planning

De eerste fase van de reconstructie van knooppunt de Nieuwe Meer bestaat uit voorbereidende werkzaamheden zoals grondonderzoek, het inrichten van bouwterreinen en het verleggen van kabels en leidingen. Deze werkzaamheden starten naar verwachting begin 2023. Volgens de huidige planning zijn alle onderdelen van de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer uiterlijk in 2031 volledig in gebruik.
In het hart van Zuidas gaat de A10 Zuid ondergronds. De aanbesteding van de bouw van de snelwegtunnels is in voorbereiding. De aanpassing van de A10 Zuid eindigt met de reconstructie van knooppunt Amstel.