Haringvlietbrug: ‘Olympische planning’

Wegen 21-07-2022
Haringvlietbrug: ‘Olympische planning’

Lostrillende klemmen, snelheidsbeperkingen en een morrende omgeving: de renovatie van de Haringvlietbrug staat onder hoogspanning. Rijkswaterstaat bedacht een robuust plan om voortvarend te starten en gaat samen met de combinatie Mobilis - Croonwolter&dros de bouwfase optimaliseren. “We hebben een olympische planning en gaan dit in de helft van de ‘normale’ tijd uitvoeren.”
Haringvlietbrug: ‘Olympische planning’
De Haringvlietbrug wordt in up-tempo hersteld.

Dit is een infraproject van staal, beton en installaties, maar ook van samenwerken, optimaliseren en slim ontwerpen. De grootste tijdswinst is te behalen door samen op te trekken en vlot knopen door te hakken. De teams zoeken elkaar op en helpen elkaar waar mogelijk bij het zoeken naar oplossingen. De projectmanagers Arthur Tameling (Rijkswaterstaat), Yvo van de Klundert (Croonwolter&dros) en Jaap van Beek (Mobilis) hebben dagelijks contact. Ruimte om allerlei alternatieven uit te werken is er niet. Het project moet dóór en gaat altijd voor.
Van Beek voelt de druk. “We gaan dit project goed uitvoeren. We móeten dit goed uitvoeren. We willen snel, maar het moet ook veilig. En precies. En betrouwbaar. De brugval – de klep meet 38 bij 25,5 meter – wordt vervangen, de tandradbaan vernieuwd, de oplegpijler verzwaard en de basculekelder aangepast”, somt hij op. De brug is een belangrijke verkeersschakel naar de Hoeksche Waard en moet na oplevering weer decennia mee kunnen.
Tegelijk met de hele brug worden alle E&IA-installaties ontworpen en vervangen. “Verschillende delen van het besturingssysteem zijn direct na gunning besteld. In deze tijden moet je rekening houden met lange levertijden, zoals bij alle elementen met chips. En vertraging kunnen we hier niet gebruiken,” weet Van Klundert uit ervaring.

Haringvlietbrug: ‘Olympische planning’

Ingrijpen onvermijdelijk

De tandradbaan wordt vernieuwd.

Haringvlietbrug: ‘Olympische planning’