Trailer met elektrische aandrijving van kraan en bandlier

Wegenbouw 23-04
Foto: Bredenoord
Foto: Bredenoord

“Omdat we nog niet weten of we in de toekomst gaan rijden op waterstof, gas of elektrisch, hebben we gekeken of we onze huidige transportsystemen, nu uitgerust in bakwagens met aanhanger, in een nieuwe compacte oplegger kunnen krijgen”, vertelt Edwin de Graaf, product manager Power Generation & Distribution bij Bredenoord. “We kunnen dan het trekkende voertuig eenvoudig wisselen, en daarmee de oplegger een langer leven geven.”

Foto: Bredenoord
Foto: Bredenoord

Vanuit die gedachte hebben HSE, Rondaan en Bredenoord een oplegger ontwikkeld met een elektrische laadkraan, een elektrische bandlier, het eigen vastzetsysteem van Bredenoord, een uitschuifmogelijkheid en twee-assen-gestuurd. Kortom, een unieke, nieuwe trailer.

Van nul af opgebouwd

De trailer zelf is ontwikkeld door Rondaan. “Zoals gebruikelijk bij dit soort projecten hebben we eerst alle randvoorwaarden zo duidelijk mogelijk gemaakt. Wat moet de nieuwe trailer allemaal kunnen vervoeren? Wat moet hij kunnen tillen? Er is sprake van een flinke kraan, welke krachten komen daarbij kijken?”, vertelt algemeen directeur Pieter Dirk Rondaan. “Dit hebben onze engineers helemaal uitgetekend, tot uiteindelijk een 3D-model, waarna we de trailer van nul af aan hebben opgebouwd.”

Accupakket en elektromotor

HSE heeft vervolgens de elektrische kraan en bandlier gemonteerd. “We bouwen al 25 jaar bakwagens, drie-assers en vier-assers, voor Bredenoord. Omdat de aggregaten de afgelopen jaren zwaarder geworden zijn, zijn de kranen dat ook”, aldus Jaap Zitman, directeur bij HSE. “Wat anders is aan deze nieuwe trailer, is de elektrische aandrijving van de kraan en de bandlier. De elektrische aandrijving vindt plaats door middel van een accupakket en een elektromotor, die onder de trailer zitten. Specifiek eraan is dat dit vrij laag is, want onder een oplegger heb je niet veel ruimte.”

Stil en emissieloos laden en lossen

Het accupakket kan bijgeladen worden met een normale krachtstroom-aansluiting. Voor Bredenoord is ook een oplossing opgebouwd waarmee de accu tijdens het rijden geladen wordt. “Zo kunnen we stil en emissieloos laden en lossen bij onze klanten”, aldus De Graaf. “Daarnaast is de trailer voorzien van een uitschuifmogelijkheid. Hierdoor zijn we wendbaarder in de binnensteden, maar kunnen we toch naar de maximale 13,60 toe om de maximale laadvloerruimte te benutten.”